Filmrecensie: Hoovey

Voor zover ik weet zijn er niet zoveel Nederlandstalige recensies van christelijke films. Bij deze mijn eerste poging om hier wat verandering in te brengen.

Hoovey – 6,5/10

Het gezin Elliot is een typisch gezin dat leeft volgens de American dream, tot op een dag zoon Eric neerstort tijdens een basketbaltraining. Er wordt een grote hersentumor in zijn hoofd gevonden, die gelukkig volledig verwijderd kan worden. Er staat Eric een lange revalidatie te wachten om weer gewoon te functioneren. Kan hij zijn droom waar maken om terug te gaan basketballen? En wat zullen zijn ouders doen om de torenhoge kosten van de behandeling te kunnen betalen?

Hoewel sport wel deel uitmaakt van het gezin Elliot, blijft dit gedeelte toch meer op de achtergrond dan je zou verwachten als je de cover van deze dvd ziet. Dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal is voor mij altijd een pluspunt. Alleen vind ik dat er dan wel een commentaar van de makers of een minidocumentaire bij zou moeten zitten waarin het echte verhaal aan bod komt. Jammer dus dat dit niet het geval is.

De acteerprestaties waren goed, het verhaal ging wel vlot, al vond ik het niet echt meeslepend. Ik kan niet echt zeggen dat ik me goed kon inleven in het verhaal. Voor mij had de film hiervoor wat meer tijd mogen uittrekken. Het christelijke element zit mooi verweven in het verhaal zonder prekerig te worden.

Al bij al geen slechte film, maar zeker ook geen topper.

Disclaimer: net als iedere recensent ben ik niet volledig objectief. Ik ben geen professionele filmkenner en heb zo mijn eigen voorkeuren. Ik houd van het genre christelijke films.  De boodschap van een film is belangrijk voor mij, en ik denk ook na over toepasbaarheid bvb binnen een kring of jeugdgroep. En, omdat niemand dit hoeft te ‘onthullen’ schrijf ik het er ook maar direct bij: in de winkel waar ik werk verkopen we deze films. Toch zal dit mij nooit verhinderen om er mijn eerlijke mening over te geven.