Filmrecensie: Do you believe?

DO YOU BELIEVE –  7,5/10

Beschrijving
Als een voorganger geraakt wordt door het geloof van een straatprediker, wordt hij eraan herinnerd dat geloof altijd om actie vraagt. Als hij deze les vervolgens zelf in praktijk brengt, blijft dat niet zonder gevolgen. De levens van diverse mensen kruisen elkaar en elk van hen ontdekt stap voor stap de kracht van het kruis van Christus. ′DO YOU BELIEVE′ is dan ook veel meer dan alleen een film, het is tevens een persoonlijke vraag…

Mijn mening
Sommigen zullen van deze film houden, anderen zullen ze verafschuwen. Nog anderen, zoals ikzelf, zullen bepaalde gedeelten van de film wel weten te appreciëren en andere minder. Vond je (van dezelfde makers) God’s not dead goed, dan zal deze film je waarschijnlijk ook wel aanspreken, en omgekeerd net zo.

De opzet van de film lijkt dan ook sterk op die van God’s not dead: verschillende personages,  waarvan sommige op een bepaalde moment geconfronteerd worden met het christelijk geloof en een keuze moeten maken en anderen die reeds geloven, maar de keuze moeten maken of ze er ook iets mee doen. En net zoals in God’s not dead hebben al deze verhaallijnen op een of andere manier wel iets met elkaar te maken. De keuze voor twaalf te volgen personages vind ik wel wat overdreven, in het begin was het moeilijk te volgen en door zoveel verschillende deelverhalen ontbreekt er een duidelijke lijn in het grote geheel. De laatste vergelijking met God’s not dead: ook in deze film is er een bepaalde gebeurtenis meer op het einde waarvan je kan denken ‘Was dit nu echt nodig?‘, maar ik vond ze wel minder overdreven dan in God’s not dead.

Een scène die me aangesproken heeft is die uit de beschrijving waar de straatprediker de voorganger aanspreekt op zijn geloof. Nemen we het soms niet te gemakkelijk aan dat we geloven, maar vergeten we om er dan ook iets mee te doen? Ik beken dat ik hier soms ook schuldig aan ben en ben dan ook blij dat er films als deze zijn die me hieraan kunnen herinneren.